Tuesday, November 25, 2008

Is the Image Circle of the Pentax DA 70mm Ltd big enough for Full Frame? (L'article est aussi en Français.)



Oops...The top row flower pictures should read as follow, left, @ f8, middle @ f22 and right @ f 2.4


Hi Pentax friends,
(Lisez en Français au bas de la page).

About one Month ago, I casually tested all my DA and DA* lenses on a 35mm Pentax PZ-10 to see if the image circle would cover a full frame sensor, should Pentax ever build such DSLR. I was surprised that many lenses were actually useable on a full frame recording media. I know…Pentax still doesn’t have a Full Frame sensor, but you never know.

I received some comments and many e-mails asking for a more thorough test of the lenses. I don’t test anything in a laboratory. I test everything I purchase or use in real time, in the real world, by taking real photographs. I’m never going to change, I'm too old for that.

So…I tested the Pentax DA 70mm f 2.4 Ltd in, you guessed it, real time, in the real world, by taking real photographs. Here’s how I proceeded: I used a Pentax ZX-30 35mm SLR (to simulate a Full Frame sensor) with the DA 70mm and took three pictures at close range at f 2.4, f 8, and f 22, and three pictures at a much greater distance, close to infinity, with the same apertures. With the ZX-30 mounted on a tripod, I took the pictures using the timer. The film used was Fuji ISO 400. Then I used the K20D with the same lens, mounted on the same tripod, at the same location, set at ISO 400 equivalent and repeated the above procedures.

Of course, the DA 70mm remains a 70mm lens on the ZX-30 but performs as a 105mm lens with the crop factor of 1.5 of the APS-C sensor. The results above are more or less self-explanatory. The DA 70mm will work in the event that Pentax ever introduce a Full Frame DSLR. Feel confident that if you already purchased a DA 70mm, or plan on purchasing one, it will work just fine on a Full Frame DSLR. The 35mm film negatives were inherently cropped a little in the scanning process, but not enough to compromise any pictures.

I will test all the DA and DA* lenses I have in the coming weeks, using the same method. It's not very scientific, but it worked for me. It's what I wanted to know and already suspected.

Thank you for reading,

Yvon Bourque

P.S You may want to read these previous posts about the same subject. (Link) (Link) (link)


Salut mes amis Pentaxistes,

Il y a environ un mois, j'ai examiné tous mes objectifs DA et DA* avec un appareil 35mm de Pentax, le PZ-10, pour voir si le cercle d'image couvrirait une pellicule mesurant 24mm x 36mm. Il est toujours possible que Pentax construisera une telle camera. J'ai été étonné que beaucoup d'objectifs fussent réellement utilisables sur de pleins médias « 24mm x 36mm ». Je sais que Pentax n'a toujours pas pris une décision, mais vous ne savez jamais.

J'ai reçu quelques commentaires et beaucoup d’e-mail demandant un test plus complet des objectifs. Je n'examine rien dans un laboratoire. J'examine tout ce que j'achète en utilisation en temps réel, dans le monde réel, et en prenant de vraies photos. Je ne vais jamais changer, Je suis trop vieux pour cela.

Alors… j'ai examiné le DA 70mm f 2.4 Ltd de Pentax ci-dessus, vous l.avez deviné, en temps réel, dans un monde réel, et en prenant des vraies photos. Voici comment j'ai procédé : J'ai employé un Pentax ZX-30 35mm SLR (pour simuler une pleine vue 24mm x 36mm) avec le DA 70mm et j’ai pris trois photos avec une aperture de f 2.4, f 8, et f 22, et trois autres photos à une distance beaucoup plus grande, près de l'infinité, avec les mêmes ouvertures. Le ZX-30 monté sur un trépied, j'ai pris les photos. Le film utilisé était ISO 400 de Fuji.

Ensuite, j'ai employé le K20D avec la même lentille. Je l’ai monté sur le même trépied, au même endroit, avec l’ISO 400 équivalent et j’ai répétée les mêmes procédures ci-dessus. Naturellement, le DA 70mm reste un objectif de 70mm sur le ZX-30 mais deviens comme un objectif de 105mm avec le facteur de 1.5 d'APS-C. Les résultats ci-dessus sont plus ou moins explicites. Le DA 70mm seras adéquat au cas où Pentax poursuivrais la réalisation d’une camera pleine vue « Full-Frame ». Soyez confiant que si vous avez acheté une lentille DA 70mm, ou vous planifiez d’en acheter une, elle fonctionnera très bien avec un DSLR pleine vue.
Je vais tester tous les objectifs DA et DA* que je possède dans les prochaines semaines, en suivant la même méthode. Ce n’est pas très scientifique, mais je suis confiant des resultats. C’est ce que je voulais savoir et avais déjà suspecté.

Merci pour votre visite,

Yvon Bourque

7 comments:

Odyn said...

Umm... any way to see larger pictures?

Unknown said...

Yes, I'm posting this as you are logging. Click on the pictures, they shouls all work in a few minutes.

Odyn said...

Well... no vignetting to be seen. How's the border sharpness?

Unknown said...

The border sharpness is okay. I've seen many Full Frame lenses with worst border sharpness, especially at full aaperture. The bottom line, this little 70mm gem will work great with 35mm film or Full Frame DSLR if they ever come out with one.

CESAR ECHAVARRIA said...

Merci beaucoup M. Bourque pour les tests . Pensez-vous tester aussi le DA 40 Ltd. ?

Unknown said...

Cesar, I plan to test all the DA and DA* lenses. The lenses I don't own, I will borrow.

Cesar,

Je vais essayer de tester tous les objectifs DA et DA*. Les objectifs que je ne possède pas, je les emprunterai.

CESAR ECHAVARRIA said...

C’est parfait M. Bourque. Je pense acheter le DA 40mm Ltd. J'ai déjà lu de bonnes commentaires de cet objectif. Vous en avez un ? D'ailleurs, j'aime beaucoup votre blog. Merci beaucoup.